Onko turvallista liittyä sellaiseen kuituverkkoon, jota ei markkinoida ns. avoimena verkkona?

Tässä blogikirjoituksessa vastaamme mediassa viime aikoina paljon esillä olleeseen "avoin verkko" -keskusteluun.

Palvelut siirtyvät nettiin

Nykyään elämme maailmassa, jossa suuri osa yhteiskunnan hyöty- ja viihdepalveluista löytyy vapaasti netistä. Ainoa tarvittava asia palveluiden käyttämiseen on nettiyhteys. Jokainen voi itse valita, mitä palveluja haluaa ostaa tai käyttää verkossa. Jotkut palvelut ovat ilmaisia (esim. OmaKanta, Yle Areena, OmaVero, Traficom, Facebook ja TikTok) ja jotkut maksullisia (esim. Spotify, Netflix, Elisa Viihde, Telia TV ja HBO). Kaikki suuret teleoperaattorit Suomessa ovat avanneet itse tuottamansa palvelut niin, että niitä voi ostaa riippumatta siitä, minkä internettoimittajan nettiyhteyttä käyttää.

Jotkut kuituverkkoa rakentavat toimijat markkinoivat kuituliittymiään "avoimen verkon" periaatteen mukaisesti, jolloin nettiyhteyden tarjoajan voi valita ja se voi olla eri toimija kuin verkko-operaattori. Mitä lisäarvoa tämä tarjoaa loppukäyttäjälle? Miksi Karjaan Puhelin ei tarjoa tätä mahdollisuutta?

Nettiyhteyden tehtävä ja toiminta

Internet-yhteyden tehtävänä on välittää tietoa julkisesta internetistä kotiin ja päinvastoin. Yhteys sinänsä ei tarjoa mitään sisältöä loppukäyttäjälle.

Nettiyhteyden tärkeimmät ominaisuudet ovat tiedonsiirtonopeus ja sen toiminnan luotettavuus. Sen tarjota asiakkaan käytöön ostettu siirtonopeus ilman katkoksia vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä, jotta sen välittämät palvelut toimivat virheettömästi. Laatu toteutetaan verkonomistajan pitkäjänteisellä verkkojen rakentamisella, laadukkaalla tekniikalla ja laitteistolla.

Verkko ja tekninen laitteisto omistetaan ja ylläpidetään yleensä paikallisesti, ja yleisimmässä mallissa paikallinen verkon omistaja yhdistää paikallisen verkon suoraan internettiin verkon solmukohdasta.

”Avoin verkko” konsepti

Ns. "avoimessa verkossa" on paikallisen fyysisen verkon ja internetin välille lisätty yksi taso. Sen sijaan, että verkko yhdistettäisiin suoraan internetiin, asiakkaan liikenne ohjataan valitulle internet-palveluntarjoajalle, joka puolestaan yhdistää sen yleiseen internetiin. Usein verkon omistaja on myös yksi internet-palveluntarjoajista, mutta ei aina.

Valittu internet-palveluntarjoaja hoitaa yleensä asiakassuhteen ja tarjoaa esim. tukea, myy lisäpalveluita sekä hoitaa laskutuksen. Joissain tapauksissa laskutus on jaettu asiakkaalle siten, että hän saa kaksi erillistä laskua; yhden verkon omistajalta ja toisen internet-palveluntarjoajalta.

Myös niin sanotussa ”avoin verkko” -mallissa loppukäyttäjä sitoutuu joka tapauksessa siihen verkonomistajaan, joka rakentaa ja omistaa kyseisen verkon. Tämä on tärkeää ymmärtää, sillä verkon omistaja on vastuussa verkon ylläpidosta ja siten välitettävien palvelujen laadusta pitkällä aikavälillä.

Karjaan Puhelimen malli

Karjaan Puhelimen vahvuudet perustuvat korkeaan laatuun yhdistettynä paikalliseen ja henkilökohtaiseen asiakaspalveluun suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Hinnoittelumme on aina ollut kilpailukykyistä, ja yhtiöjärjestyksemme mukaan yrityksemme tarkoitus on tuottaa palveluita omistaja-asiakkaillemme edulliseen hintaan. Tämän vuoksi emme pysty (toisin kuin valtaosa muista toimijoista) veloittaa ”ylihintaa” liittymistämme. Siksi edellytämme myös, että kaikista kuituasiakkaista tulevat myös osakkeenomistajamme. Asiakkaamme ovat kaikissa tehdyissä asiakastutkimuksissa vahvistaneet, että täytämme korkeat tavoitteemme.

Kuituliittymissämme toimimme sekä verkon omistajana että nettiyhteyden tarjoajana. Lisäksi tarjoamme vapaasti valittavia lisäpalveluita, kuten kaapelitelevisiota. Tämän päivän avoimessa maailmassa näemme kaksi syytä, miksi asiakas haluaisi vaihtaa nettiyhteyden tarjoajaa kuituverkossamme: hän on joko tyytymätön asiakaspalveluun ja/tai hinnoitteluun. Jos omistaja-asiakkaamme ovat tyytymättömiä edellä mainittuihin osa-alueisiin, emme ole täyttäneet tarkoitustamme.

Kuten edellä totesimme, yhteyden tekninen laatu on joka tapauksessa verkon omistajan vastuulla. Käsityksemme mukaan on siis vain eduksi, että nettiyhteyden ylläpitää sama taho, joka ylläpitää myös alueen fyysistä verkkoa. Tällöin vastuunjako on selkeää myös vikatilanteessa ja asiakkaan tarvitsee olla yhteydessä vain yhteen osapuoleen, jos nettiyhteys ei toimi.

Karjaan Puhelimen velvollisuus vuokrata verkkoa kolmannelle osapuolelle

Viranomaiset ovat luokitelleet Karjaan Puhelimen toimijaksi, jolla on "huomattavaa markkinavoimaa" alueensa kiinteiden kuituverkkojen markkinoilla. Suomessa ”uusilla” kuitutoimijoilla ei ole tätä velvollisuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että markkinajohtajana meillä on velvollisuus avata kuituverkkomme kilpaileville toimijoille syrjimättömällä tavalla. Eli meidän on tarjottava ulkopuolisille operaattoreille pääsy kuitukaapeleihimme sellaiseen hintaan, joka on kohtuullinen suhteessa omaan loppuasiakashinnoitteluumme.

Tässä vaiheessa, kun kuituverkot ovat vielä rakenteilla, on muiden operaattoreiden kiinnostus tämän hyödyntämiseen lähinnä koskenut yritysliittymien toimittamista. Meidän näkemyksemme on, että kiinnostus vuokrata verkkoamme myös kuluttajaliittymien toimittamiseen tulee heräämään tulevina vuosina, ja loppuasiakkaiden valinnanvapaus toteutuu lopulta tällä tavoin.

Tästä syystä on turvallista liittyä Karjaan Puhelimen kuituverkkoon, vaikka sitä ei tällä hetkellä markkinoida "avoimena verkkona".